Alles wat met “groen zakendoen” te maken heeft
 
Waarom moeten bedrijven duurzaam ondernemen?

Waarom moeten bedrijven duurzaam ondernemen?

Duurzaamheid is voor veel mensen een steeds belangrijker issue, en dan met name in het bedrijfsleven. De klimaatverandering blijft ons leven immers flink beïnvloeden. Evenals het lot van alle andere levende schepsels op aarde. Duurzaam ondernemen wordt voor ondernemers daarom een noodzaak. Bedrijven duurzamer maken begint met zich van het probleem bewust zijn. En begrijpen hoe belangrijk het is om veranderingen aan te brengen. Zowel voor het bedrijf als onze planeet.

Wat betekent duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen is de praktijk van het runnen van een bedrijf zonder het milieu daarbij negatief te beïnvloeden. Een groen bedrijf functioneert daarmee in het beste belang van de lokale en mondiale omgeving. Dit betekent dat het de gemeenschap en economie ondersteunt, die van een gezonde planeet afhankelijk zijn. Een milieubewust bedrijf is dus met meer bezig dan enkel zijn winst. Het houdt rekening met de impact van zijn bedrijvigheid op de samenleving en het milieu.

Waarom is duurzaam ondernemen belangrijk?

Simpel gezegd, als bedrijven niet verantwoordelijk handelen, dan zal de meerderheid van veel levende wezens de 21e eeuw niet overleven. Volgens een milieu duurzaamheid rapport van springer.com blijkt:

  • We liggen bijvoorbeeld op schema om tegen 2050 27 miljard ton vast afval te produceren. Dit dankzij een zakelijke omgeving die er de prioriteit aan geeft om voor maximale winst voor een snelle productie en omzet te gaan.
  • Daarnaast zullen de ongecontroleerde CO2 emissies naar verwachting aan een temperatuurstijging van twee graden Celsius in 2050 bijdragen. Waardoor de zeespiegel zal stijgen en diverse catastrofale weersomstandigheden zullen toenemen.

Uit een ‘Carbon Majors Report’ uit 2017 bleek dat slechts 100 grote bedrijven voor 71% van de wereldwijde CO2 uitstoot verantwoordelijk zijn. Het is nu juist daarom het perfecte moment voor bedrijven om deel van de oplossing uit te maken. Dit door de uitstoot en afval te verminderen. Om zo aan het cultiveren van een leefbare planeet bij te dragen. Volgens het klimaatakkoord van Parijs uit 2015 kunnen bedrijven een grote impact hebben en tegen 2030 zelfs goed voor 60% van de emissiereducties zijn!

Hoe duurzaam ondernemen?

Iedereen kan stappen zetten om duurzamer te leven en werken. Maar als het om het verbeteren van het duurzaam ondernemen gaat, dan zijn er individuen die zich in een unieke positie bevinden om hier veranderingen in aan te brengen.

  • De leiders van de bedrijven zijn in dit geval misschien wel de belangrijkste schakel in de keten. Want om verandering in de hele organisatie te bewerkstelligen, zijn er trainingen en vaardigheden van organisatorisch leiderschap nodig om de effectieve top-down beslissingen te nemen. Deze leidinggevenden hebben bij de juiste educatie het intellectuele inzicht om de meest effectieve duurzaamheid strategieën en initiatieven te identificeren. Evenals de mogelijkheid om het algehele bedrijfsbeleid te veranderen en innovatie te stimuleren.
  • Deze duurzaamheidsinitiatieven hoeven echt niet altijd van bovenaf te komen. De bedrijfsmedewerkers kunnen ook waardevolle bijdragen leveren. Aangezien medewerkers direct met de productie of verwerking van diensten bezig zijn, weten zij ook vaak precies wat er verbeterd kan worden. Moedig werknemers daarom aan om hun mening te geven over hoe een bedrijf duurzamer kan worden. En hun mening vervolgens binnen een bedrijf te delen. Deze resultaten kunnen zowel aan de duurzaamheid als aan de winstgevendheid van een onderneming bijdragen.

Een bedrijf ‘vergroenen’ kan na een initiële investering, na verloop van tijd, geld besparen. Denk alleen maar aan het gebruik van een efficiëntere verlichting of de bestaande materialen creatiever te hergebruiken.

Andere voordelen van duurzaam ondernemen

Mensen zien duurzaamheid als een groot pluspunt. Je wilt jouw bedrijf dan ook graag als een groen bedrijf profileren. Dit laat de wereld zien dat je met je bedrijf geeft om meer dan alleen geld verdienen. Een bedrijf kan dit in zijn eigen voordeel gebruiken bij het ontwikkelen van zijn merkidentiteit.

Het biedt bovendien een concurrentievoordeel. Bedrijven die duurzaam ondernemen presteren over het algemeen beter dan bedrijven die dat niet doen. Onderzoekers van de Harvard Business Review ontdekten bijvoorbeeld dat duurzaamheid zorgt voor organisatorische en technologische innovaties, die zowel bottom-line als top-line rendement opleveren.

Ook jouw bedrijf duurzamer?

Op een effectieve manier duurzamer worden, is in het begin misschien niet echt gemakkelijk. Maar deze uitdaging aangaan is de beloning meer dan waard. Grijp dus ook de kans om duurzaamheid te omarmen en daarbij innovatieve strategieën te implementeren.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan het beginnen met recyclen op het werk. Stimuleer daarnaast een groen woon-werkverkeer of bied opties voor het werken op afstand aan. Volledig digitaal gaan zorgt voor een verminderde papierberg en een vrijwillige duurzaamheidscommissie kan ook wonderen verrichten.

Met de juiste toewijding, inzet en volharding kunnen veel bedrijven een niveau bereiken waarop ze als duurzaam bekend staan. Je moet daarvoor zeker geduld hebben, maar het loont echt. Uiteindelijk zullen alle werknemers, investeerders en bedrijfseigenaren bij het duurzaam ondernemen baat hebben.